Lapin SD-piiri: Turvapaikanhakijoille suojaa

Lapin SD-piiri kiittää turvapaikanhakijoiden järjestelykeskuksen perustamisesta. Sen perustaminen on tärkeätä jo hakijoiden oman terveytensä takia. Samalla piiri tuomitsee kaikenlaisen rasistisen käytöksen turvapaikanhakijoita kohtaan. Kuitenkin on syytä edellyttää myös viranomaisilta avointa tiedottamista ennakkoluulojen hälventämiseksi.

Lapin SD-piiri muistuttaa, että nykyisen kriisin juuret ovat muualla ja turvaa hakevat ihmiset ovat itse syyttömiä tilanteeseensa. Aseet ja sota eivät katso uhrien ikää eivätkä sukupuolta. Lapin Sosialidemokraattinen piiri toivoo kaikilta osapuolilta malttia nykyisessä turvapaikanhakijoiden tilanteessa. Tilanne on Lapissa ainutkertainen koko Suomen mittakaavassa ja tilanteen paraneminen on hidasta.

Lapin SD-piiri haluaa omalta osaltaan olla mukana lisäämässä tietoa ja hälventämässä pelkoja järjestämällä syksyn aikana yhteistyössä asiantuntijoiden kanssa avoimen yleisötilaisuuden pakolaistulvaan ja sen vaikutuksiin liittyen.