Lapin Sos.Dem. piirikokous kannanotto

Lapin Sosialidemokraattien piirikokouksen mielestä valtion kehysriihessä tehdyt sopeutustoimet olivat vaikeita, mutta välttämättömiä. Kehysriihessä hyvätuloiset otettiin mukaan taakankantajiksi. Piirikokous pitää tärkeänä, että leikkausten vaikutuksista tehdään mahdollisimman realistinen arviointi ennen valtion tulo- ja menoarvion 2015 hyväksymistä.

Piirikokous on huolestunut työpaikkojen häviämisestä teollisuuden alalla, erityisesti Stora Enson Veitsiluodon tehtaan henkilövähennyksistä sekä Tervolan Paakkola Conveyorssin konkurssin vaikutuksista työpaikkoihin.

Lapin Sosialidemokraattien piirikokous vastustaa Metsähallituksen osakeyhtiöittämistä. Metsähallituksella on tärkeä yhteiskunnallinen merkitys edistää moniarvoista metsien- ja maankäyttöä sekä työllisyyttä. Tämän toteutuminen osakeyhtiössä on suuri kysymysmerkki. Yhtiöittäminen voi pahimmillaan johtaa ylihakkuisiin ja yksityisen bisneksen tekoon Suomen kansallisvarallisuudella.

Suomen Keskustan ajama valtion omaisuuden myyminen on visionääristä haihattelua vailla todellista pohjaa. Sillä ei pelasteta teollisuuden rakennemuutosta.
Lapin Sosialidemokraattinen

Piiri nimesi kokouksessaan Hilkka Halosen Kemistä ehdokkaakseen puoluehallitukseen ja Maria-Riitta Mällisen Rovaniemeltä sekä Valtteri Huhtamellan Inarista ehdokkaakseen puoluevaltuustoon. Eduskuntavaaliehdokkaiksi nimettiin Janne Olsen Torniosta ja Niina Oinas Tervolasta.