Lapin Sosialidemokraattinen Piiri ry: Kevätpiirikokous 28.3. julkilausuma

Lapin Sosialidemokraattisen piirin piirikokous korostaa tulevien vaalien alla konsensuksen ja yhteistyön merkitystä. Puolueiden keskinäinen luottamus ja johtajuus ovat avainasemassa tulevaa hallitusta muodostettaessa.

Lapin Sosialidemokraattinen Piiri edellyttää, että vaalien jälkeen Lapin asiat otetaan huomioon. Taloudelliset ajat ovat haastavat ja Lappi tarvitsee investointeja jotka tukevat olemassa olevien työpaikkojen säilymistä ja luovat uusia. Puunjalostus on tulevaisuudessa entistä merkittävämpi vientivetoisen talouskasvun käynnistämisessä.

Elinkeinoelämän kannalta on välttämätöntä, että koko Lapin liikenneyhteydet ovat kunnossa, erityisesti vientiteollisuutta ja matkailua edistävä logistiikka. Esimerkiksi Kemi-Tornion lentoliikenne on säilytettävä.

Maakunnan tulevaisuuden kannalta koulutetun työvoiman saatavuus on tärkeää. Siksi piirikokous pitää välttämättömänä, että Lapissa säilyy sekä yliopisto, ammattikorkeakoulu että kattava toisen asteen koulutus.