Lapin Sosialidemokraattinen Piiri ry:n syyspiirikokouksen julkilausuma

Lapin sosialidemokraattien piirikokous on tyrmistynyt valtion omistajaohjauksen puutteesta Kemijoki Oy:n tapauksessa.Valtion enemmistöomistuksessa olevan yhtiön hallitus on päättänyt käytännössä alasajosta vailla liiketaloudellisia perusteita.

Yt-neuvottelujen todellisuus kuvastaa valtio-omistajan ja yhtiön johdon suhtautumista työntekijöihin.Vielä yt-neuvottelujen jälkeen ei henkilöstöllä ole tietoa mahdollisista irtisanomista, eikä muita vaihtoehtoja ole kartoitettu ollenkaan.

Lapin sosialidemokraattien mielestä Metsähallituksen valtion tulostavoitteita on kohtuullistettava ja näin varmistettava Metsähallituksen kyky työllistää pohjoisen metsäalan ammattilaisia. Samalla on turvattava kansallisomaisuutemme säilyminen julkisessa omistuksessa.

Lapin sosialidemokraatit pitävät sosiaali- ja terveydenhuollon hallinnon uudistusta välttämättömänä, mutta ovat huolissaan ihmisten kasvavasta eriarvoistumisesta. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa on paneuduttava sosiaali- ja terveydenhuollon arkipäivän ongelmiin ja ratkaisuihin. Ei julkista rahaa yksityisiin palveluihin!

Lapin sosialidemokraatit vaativat ottamaan nuorisotakuun toteuttamisen vakavasti ja haastavat lappilaiset kunnat ja yritykset työllistämään nuorisotakuun piirissä olevia nuoria.

Lappilaiset sosialidemokraatit paheksuvat Finavian kaavailuja lappilaisten lentokenttien aukioloaikojen vähentämiseksi esim. Kemi-Tornion alueella. Toimivat lentoyhteydet ovat elinehto lappilaiselle yritystoiminnalle ja ihmisten mahdollisuuksille elää ja yrittää Lapissa.

Piirikokous valitsi toimikaudeksi 2014-2015 puheenjohtajaksi Hilkka Halosen Kemistä, 1. varapuheenjohtajaksi valittiin Maria-Riitta Mällinen Rovaniemeltä ja 2. varapuheenjohtajaksi Martti Rauhala Torniosta. Piirihallitukseen toimikaudeksi 2014 valittiin Riitta Aikio Utsjoelta, Sakari Silen Muoniosta, Pekka Piispanen, Pellosta, Niina Oinas Tervolasta, Eino Meriläinen Kemijärveltä, Keijo Ruonala Ranualta, Marjo Rundgren Rovaniemeltä, Eira Setälä Rovaniemeltä, Jaakko Lehojärvi Kemistä ja Maria Viinikka Kemistä.