SDP nosti roimasti kannatustaan Lapissa

SDP nosti vuoden 2017 kuntavaaleissa roimasti kannatustaan Lapissa. Tavoitteeksi asetettu kolmas sija vaalipiirissä onnistuttiin saavuttamaan kirkkaasti ja tulevalle valtuustokaudelle SDP lähtee 3. suurimpana puolueena kuntavaalien perusteella 15% kannatuksella. Nousua vuoden 2012 kuntavaaleista on 2.9 prosenttiyksikköä eli valtakirja lappilaisilta kunta-asioiden hoitoon on vahva.

Ilonaiheita Lapin alueelta löytyy useampi: Kemissä kannatus nousi 4.8 prosenttiyksikköä ja Sallassa 6.4 prosenttiyksikköä. Vaalipiirin ja maakunnan suurimamssa kaupungissa Rovaniemellä SDP nosti kannatustaan 5.3 prosenttiyksikköä. Lisäksi lisäpaikkoja tuli mm. Torniossa, Inarissa ja Utsjoella.

Lisäksi SDP sai kunnanvaltuutetut Kittilän ja Posion kuntiin, joista valtuutetut tipahtivat vuoden 2012 vaaleissa. Vuoden 2017 vaalien jälkeen neljässä lappilaisessa kunnassa ei ole SDP:n kunnanvaltuutettua. Tulevaisuutta ajatellen kunnissa on tehty hyvä ja loistava työ ja nyt on hyvä lähteä pitämään huoli kuntalaisten asioista tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden linjoilla.