Lapin Demarit: Aluevaaleissa lähipalvelujen saavutettavuuteen kiinnitettävä huomiota. Hyvinvointi on arvokkainta mitä meillä on.

Tulevien hyvinvointialueiden tärkein tehtävä on turvata lähi- ja peruspalvelut eri elämäntilanteissa oleville ihmisille oikea-aikaisesti. Lapin hyvinvointialueen erityisenä tehtävänä on huolehtia saamenkielisistä ja saamelaiskulttuurin huomioivista sote-palveluista. Hoitoon on päästävä kiireettömissä tapauksissa seitsemässä päivässä ja kiireellisissä viipymättä. Ympärivuorokautinen päivystystoiminta on säilytettävä Rovaniemen ja Kemin keskussairaaloissa ja Ivalon terveyskeskuksessa.

Lappilaisille aluevaaliehdokkaille jokainen lappilainen on yhtä tärkeä ja demariehdokkaat haluavat osaltaan pitää huolta alueiden tasa-arvoisesta kehityksestä. Hyvinvointi on arvokkainta, mitä meillä on. Tämän vuoksi laaja ja luottamuksellinen yhteistyö lappilaisten kuntien kanssa on elinehto Lapin elin- ja pitovoimalle tulevaisuudessa.

Sote-palvelujen lisäksi hyvinvoinnin edellytyksiä ovat työpaikat ja ympäristö. Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on vähennettävä fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Tämä edellyttää julkisen liikenteen kehittämistä ja vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuuden parantamista. Matkailun lisäksi saavutettavuus on tärkeää uusille investoinneille. Lisäksi Pohjois-Ruotsin uudet, niin sanotut vihreät investoinnit sekä Pohjois-Norjan kalakuljetukset vaativat saasteettomia kuljetusmuotoja Pohjois-Kalotilla. Tornion ratayhteyksien kehittäminen on saatava väylähankkeiden rahoituksessa ylimpään kiireellisyysluokkaan.

Lapin Demarien piirikokouksessa 27.-28.11. julkaistiin aluevaalien vaaliohjelma ja aluevaaliehdokkaita. Lapin Demarien puheenjohtajana jatkaa Maria-Riitta Mällinen Rovaniemeltä. Varapuheenjohtajiksi valittiin: Martti Rauhala Torniosta ja Maria Viinikka Kemistä. Piirihallituksen jäseniksi valittiin Kalle Huusko, Kemi, Anniina Kumpula, Kemi, Keijo Ruonala, Ranua, Asta Väisänen, Ylitornio, Sakari Silén, Muonio, Satu Honkonen, Sodankylä, Eino Meriläinen, Kemijärvi, Eemeli Kajula, Rovaniemi, Marjo Rundgren, Rovaniemi ja Eira Setälä, Rovaniemi

Piirikokous asetti aluevaaliehdokkaiksi Aikio Ara Utsjoki, Alamommo Jaakko Kemi, Antinkaapo Niina Tervola, Auvinen Sari Kemi, Brusila Sirpa Kemi, Hannuniemi Jari Tornio, Harju Markku Kemijärvi, Heikkilä Terhi Rovaniemi, Holm Elina Rovaniemi, Holopainen Raimo Kemi, Honkanen Sari Posio, Huhtamella Tarja Inari, Huusko Kalle Kemi, Ikäläinen Jukka Kemi, Jestilä Teija Kemi, Järvelä Jari Tervola, Kaniin Marika Simo, Kairakari Pirjo Rovaniemi, Kajula Eemeli Rovaniemi, Kalasniemi Jani Kemi, Kemppainen Tiitu Inari, Knuuti Henna Tornio, Kostiander Sirpa Keminmaa, Kotila-Martti Hilkka Rovaniemi, Kulluvaara Anniina Kemi, Kumpula Anniina Kemi,Laitila Pirjo Keminmaa, Liinamaa Riitta Rovaniemi, Mantere Jani Kittilä, Metsävainio Tanja Kemi, Moksi Aila Kittilä, Mällinen Maria-Riitta Rovaniemi, Nikula Vesa Rovaniemi, Nikusaari Julia Rovaniemi, Nuutinen-Rimpeläinen Aino Kemi, Ojala-Niemelä Johanna Rovaniemi, Ollila Kosti Tornio, Pahtakari Anne Rovaniemi, Paldan Jari Rovaniemi, Pernu Tytti Tornio, Piiparinen Mika Kemi, Rauhala Martti Tornio, Rautio Ilkka Rovaniemi, Repo Ossi Rovaniemi, Rimpeläinen Kimmo Kemi, Rundgren Marjo Rovaniemi, Rämö Outi Tornio, Salminen Päivi Rovaniemi, Seppälä Hanne-Mari Salla, Silen Sakari Muonio, Stenbäck Pentti Rovaniemi, Sukuvaara Jani Sodankylä, Sulasalmi Reijo Rovaniemi, Suopajärvi Kate Rovaniemi, Tiitinen Pekka Kemi, Toropainen Paulus Rovaniemi, Valikainen Pirjo Inari, Vanhahanni-Haji Sirpa Rovaniemi, Vanhala Taava-Tuulia Tornio, Viinikka Maria Kemi, Väisänen Asta Ylitornio, Väisänen Eeva-Maija Rovaniemi, Väisänen Sanna Kemi, Väänänen Antti Rovaniemi ja Zerni Sami Kemi. Piirihallitus sai piirikokoukselta valtuuden asettaa lisää ehdokkaita ennen ehdokasasettelun päättymistä.